tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Benelli BN 251. Wysportowany W³och [OPIS, DANE TECHNICZNE, CENA]
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Benelli BN 251. Wysportowany W³och [OPIS, DANE TECHNICZNE, CENA]

Autor: Raff 2019.11.19, 15:17 2 Drukuj

Benelli BN 251 możesz nazwać średniakiem, ale na tle swojego segmentu prezentuje się bardzo włosko i na pierwszy, drugi, ani nawet trzeci rzut oka nikt nie powie, że ten fajny miejski naked wyprodukowano w Chinach.

Kiedy wiele lat temu w jednym z polskich magazynów ujrzałem model Benelli TRE-K 1130 Amazonas, nie mogłem zasnąć. Marzyłem o tym motocyklu tak mocno, że niemal czułem jak stoi obok mnie. To właśnie wtedy, jakoś w 2010 roku, poznałem i pokochałem markę Benelli miłością prawdziwą.

NAS Analytics TAG

Prawdziwą, czyli bezwarunkową - choć byłem już wówczas młodzieńcem po trzydziestce, nie obchodziło mnie, że to włoszczyzna nie wiadomo skąd, że części są drogie i trudno dostępne i tak dalej i tak dalej. Liczyła się wówczas czysta fascynacja, urzeczenie pięknem, zachwyt podobny do tego, który okazuje się dziewczynie z rozkładówki.

Niestety, z wielu powodów nie dane mi było posiąść wymarzonego modelu nigdy. Pozostało tylko tamto radosne zauroczenie i sentyment do niszowej włoskiej marki. Jak to niszowej? - powie ktoś dziś. Przecież te motocykle biją rekordy sprzedaży w Europie! Owszem, ale wówczas, dziewięć lat temu,  Benelli było jedną z chylących się ku upadkowi włoskich firm.

To jak, ćwiarteczkę?

Dość jednak tych wspomnień. Kiedy w moje łapska trafiła miejska ćwiartka BN 251 (co oni mają z tą jedynką na końcu?) z rozczuleniem przypominają mi się dawne czasy. Wprawdzie TRE-K 1130 Amazonas to nie jest, ale logo z wieńcem laurowym, trzema gwiazdami i lwem jest to samo - zawiera ono wszystko, czym można zilustrować dumę z własnego dziedzictwa.

BN251 to prosty, miejski naked, którego zadaniem jest sprawne przewożenie kierowcy z punktu A do punktu oznaczonego inną, dowolną literą. Do napędu użyto sprawdzonego singla o pojemności 249 cm3 o mocy 24 KM. Moment obrotowy - maksymalnie niecałe 12 Nm. W żadnym wypadku nie można mówić tutaj o kosmicznej technologii, ale silnik ten od lat doskonalony był przez Chińczyków, jest zatem niezawodny - potwierdzają to mechanicy i użytkownicy. Dzięki wałkowi wyrównoważającemu pracuje też bardzo kulturalnie.

Kulturka, panie

Choć mały Benelli BN 251 powstał w Chinach, na szczęście nie wygląda jak produkt z Chin. Być może dlatego, że Benelli nadal posiada biuro projektowe we Włoszech i to właśnie tam powstają koncepcje maszyn dla europejskich odbiorców. BN 251 wygląda atrakcyjnie, żaden detal nie straszy tandetą. Plastiki na przełącznikach, choć widać, że tanie, są dobrej jakości. 

Przekonują także inne elementy - zalotnie odsłonięty fragment ramy kratownicowej, fajny pług rodem z powernakeda, grube (41 mm) lagi widelca USD. To wszystko sprawia, że mały Benelli BN 251 nie wygląda jak biedny kuzyn włoskiej rodziny, ale jak jej szczupły i wysportowany przedstawiciel.

W warunkach miejskich Benelli BN 251 jest niesłychanie zwinny. To zasługa nie tylko niewielkiej masy - 143 kg, ale także znakomicie zestrojonego zawieszenia, które nawet pode mną (100 kg) wybiera nierówności dość komfortowo, zapewniając jednocześnie motocyklowi spory zapas stabilności. To zapewne efekt 120-milimetrowego skoku zawieszenia. Silnik okazuje się więcej niż wystarczający do sprawnego lawirowania w miejskim ruchu, nawet z takim klocem jak ja na pokładzie.

Na pochwałę zasługuje gładziutka jak lico niewiasty z instagrama skrzynia biegów, znakomicie współpracująca z charakterystyką motocykla. Jeśli potrzeba, sprawnie zmienia przełożenia bez sprzęgła i pozwala silnikowi wkręcać się na obroty. Jeśli preferujesz eco-driving, pomoże ci uzyskać wynik spalania poniżej 3 litrów.

Wszystko fajnie, ale...

No właśnie, zawsze musi być jakieś "ale", taka praca. Benelli BN 251 byłby niemal wzorowym sprzętem do miasta, gdyby nie hamulce. Choć tragedii nie ma, odnoszę wrażenie, że producent chyba nie do końca uwierzył w możliwości małego silnika i zamontował do motocykla jakieś spowalniacze z dolnej półki, w dodatku chińskiej.

Choć dozowalność można zaakceptować, o tyle skuteczność pozostawia wiele do czynienia. Nie uważam, by problem tkwił w pojedynczej tarczy - bo takie rozwiązanie tutaj jest. Testowałem kilka motocykli z podobnym układem i nawet Harley Sportster 1200 hamuje lepiej. Tu jest sporo pracy.

Benelli BN 251 - ocena ogólna

Na tym jednak narzekania się kończą. Benelli nie jest tuzem klasy 250 cm3 i nawet nie udaje, że chce nim być. Jego zadaniem jest przejąć nabywców najtańszych produktów z Azji, którzy wolą zapłacić odrobinę więcej i otrzymać w zamiast znacznie lepszą jakość, trwałość i - przede wszystkim - kawał naprawdę pięknej historii. Zapewnia wygodną pozycję, za kierownicą, wystarczającą w mieście dynamikę, jest bezawaryjny, atrakcyjny stylistycznie i niedrogi - 12 600 zł. A hamulce? Jak to było w tym żydowskim dowcipie? "Przecież jakąś jedną wadę to może mieć!"

Więcej informacji o motocyklu Benelli BN 251 znajdziesz na oficjalnej stronie Benelli Polska.

Dane techniczne:

Silnik jednocylindrowy, chłodzony cieczą, cztery zawory na cylinder
Pojemność 249,2 ccm
Skok x średnica tłoka - 61,2 mm x 72 mm
Stopień sprężania 11,2:1
Moc maksymalna: 25,8 KM przy 9250 obr. min
Maksymalny moment obrotowy: 21,2 Nm przy 8000 obr. min
Zasilanie: elektroniczny wtrysk paliwa 37 mm
Sprzęgło: mokre, wielotarczowe
Skrzynia: 6-biegowa
Przekazanie napędu: łańcuchem
Rama stalowa, rurowa
Zawieszenie przód: 41 mm upsidedown, o skoku 120 mm
Zawieszenie tył: pojedynczy amortyzator
Hamulce przód: pojedynczy tarczowy 280 mm, zacisk czterotłoczkowy z ABS
Hamulce tył: pojedyncza tarcza 240 mm, zacisk jednotłoczkowy z ABS
Wysokość siedzenia: 795 mm
Prześwit: 175 mm
Rozstaw osi: 1400 mm
Waga: 145 kg
Zbiornik paliwa: 17 L w tym 3,5 L rezerwy
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê